معرفی انواع سیم و کابل صنعتی و خانگی

معرفی انواع سیم و کابل صنعتی و خانگی


سلام.در این مقاله که توسط تیم فنی شرکت آگرکو تهیه شده است. سعی میکنم به صورت کامل به {معرفی انواع سیم و کابل صنعتی و خانگی} و همچنین کاربرد آن ها بپردازیم.

در ادامه با دلیل ساختن سیم و کابل هایی با جنس و ابعاد مختلف آشنا می شوید. همچنین با تفاوت میان سیم و کابل و نحوه تشخیص و چند نکته قبل از خرید سیم و کابل به شما آموزش داده می شود.

تاریخچه الکتروسیته و پیدایش سیم و کابل

پس از تحقیق های گسترده مایکل فارادای در زمینه الکتروسیته در سال های ۲۲ سپتامبر، ۱۷۹۱ تا ۲۵ آگوست، ۱۸۶۷ میلادی بود . که توجه مخترعین به یک پدیده علمی ارزشمند به نام برق جلب شد.

دو دانشمند و مخترع بزرگ به نام های ادیسون، تسلا با ساخت ابزار های جدید در زمینه الکتروسیته , انقلابی در دنیا راه اندازی کردند. با تولید مولد های برقی و تبدیل الکتروسیته به یک منبع انرژی بود. که ماشین آلات برقی به وجود آمدند.

در این بین بود که سیم های نازک مسی ( که وظیفه انتقال جریان را دارند ) برای انتقال بیشتر برق هر روز ضخیم تر می شدند. اما مشکلی که وجود داشت این بود که در مسافت های طولانی به دلیل افت ولتاژ هزینه انتقال برق بسیار گران تمام می شد. و سیم های مسی عملا کاربردی نداشتند.

اینجا بود که نوع آلیاژ را تغییر دادند و حتی سیم هایی غیر مسی در بازار مورد استفاده قرار گرفته شد. به دلیل تنوع بالای وسایل الکترونیکی سیم هایی با جنس و ابعاد مختلف ساخته شد. که هر کدام استاندارد و کاربرد خود را دارند. اما امروزه به صورت کلی سیم و کابل در دو حوضه مصرف خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند.

معرفی سیم و انواع آن
معرفی سیم و انواع آن

معرفی انواع سیم و کابل صنعتی و خانگی

سیم به رشته های نازک مسی که در کنار هم قرار گرفته و یک روپوش دارد گفته میشود. لزوما سیم ها  از چند هادی نازک درست نمی شوند و نسبت به جریان میتوانند ضخیم یا نازک باشند .

سیم های الکتریکی از یک هادی فلزی تشکیل شده اند که در واقع جریان الکتریکی را حمل می کند. برای ساخت سیم های برق از انواع مختلفی از هادی فلزی استفاده می شود.

در مصارف خانگی معمولا واژه سیم و کابل یکی میباشد. وقتی که می گویند کابل منظور سیمی است که روکش دارد. تصویر بالا به خوبی منظور حرف را میرساند. جنس سیم معمولا از 2 آلیاژ مس یا آلومینیوم تشکیل میشود.

فرق سیم لخت و روکش دار چیست

اگر در خیابان ها به سیم های برق نگاه کنید متوجه می شوید. که سیم های ( هوایی ) مورد نظر روپوش ندارند. که در اصطلاح به آن ها سیم لخت گفته می شود. اما در مصارف خانگی به دلیل اینکه سیم ها یک جریان الکتریکی زنده را حمل می کنند و هرگونه تماس تصادفی می تواند باعث شوک الکتریکی و حتی مرگ شود.

به همین دلیل روی سیم را یک روکش پلاستیکی یا ضد حریق اضافه میکنند. که به این نوع سیم روکش دار گفته میشود.

معرفی انواع سیم و کابل صنعتی و خانگی

معرفی و برسی انواع سیم

به طور کلی سیم جامد و سیم رشته ای دو نوع اصلی سیم بر اساس تعداد هادی الکتریکی موجود در سیم هستند. سیم تک هادی یا سیم تک رشته را سیم جامد می گویند. سیم برق مفتولی نام دیگر سم جامد میباشد.  سیم رشته ای سیمی است که چند هادی دارد که به هم متصل یا در هم تنیده شده اند.

در سیم جامد از یک هادی برای جریان الکتریسیته استفاده می شود. سیم برق افشان نام دیگر سیم رشته ای میباشد. سیم جامد دوام بیشتری دارد اما انعطاف پذیری ندارد. یک سیم رشته نسبتاً انعطاف پذیرتر از سیم جامد است و به راحتی می تواند مطابق شکل مجرا خم شود. البته چند نوع دیگر سیم برق وجود دارد که در ادامه به هرکدام به صورت مجزا  معرفی و برسی انواع سیم پرداخته میشود.

سیم رشته ای
سیم رشته ای
سیم جامد
سیم جامد

معرفی سیم ارت

سیم برق ارت یا سیم زمین که برای تخلیه بار الکترونیکی استفاده میشود. سیم ارت شامل یک هادی و یک روکش سبزو و زرد میباشد. که جنس تشکیل دهنده سیم از مس خالص تشکیل شده .

دلیل نام گذاری سیم ارت آن است که این سیم بار اضافی الکتروسیته رو در زمین تخلیه میکند. انتهای سیم در یک چاه کنده شده میباشد و ابتدای سیم از منبع انرژی یا همان کنتور  می باشد تا بار اضافی در مدار در عمق زمین تخله شود.

  • جلوگیری از افزایش الکتریسیته ساکن
  • بالا بردن ایمنی و محافظت افراد یا دستگاه‌ها
  • محافظت از افراد در برابر برق گرفتگی و آتش سوزی
  • جلوگیری از آسیب دیدن عایق‌های مدار در اثر افزایش ولتاژ

معرفی سیم نایلون

سیم برق نایلون یا همان سیم نایلون که از دو سیم نازک با روکش به رنگ سفید تشکل شده . که یکی از سیم ها نول و دیگری فاز میباشد. معمولا سیم نایلونی به دلیل نازک بودن  قدرت ضعیفی دارد به همین جهت در سیم کشی خانه استفاده می شود.

به دلیل انعطاف پذیری بالای این سیم و عایق بودن سیم با روکش پلاستیک گزینه مناسبی برای استفاده برای در فضای باز و سیم کشی رو کار مورد استفاده قرار میگیرد.

معرفی سیم لاکی

سیم برق لاکی یا همان سیم لاکی که در میان مهندسین برق به این سیم ترانس گفته می شود. این سیم تشکیل شده از چند سیم نازک با یک روکش نازک جهت جلوگیری از اتش سوزی یا برق گرفتگی میباشد. کاربرد این سیم بیشتر در زمینه ترانس , سیم پیچی موتور و بلندگوها مرد استفاده قرار میگیرد.

معرفی و برسی انواع کابل

معرفی و برسی انواع کابل

در ادامه معرفی و برسی انواع کابل میپردازیم : یک هادی فلزی تکی در اصطلاح الکتریکی به عنوان “سیم” شناخته می شود.

در حالی که سیم (رسانا) با کاور عایق به عنوان کابل شناخته می شود. به عبارت ساده، هر سیم با لایه عایق کابل نامیده می شود. بسته به تعداد هادی ها، یک کابل می تواند یک کابل تک هسته ای، دو هسته ای یا چند هسته ای باشد. کابل های برق به طور کلی توسط برندهای مختلف در بازار به فروش می رسند.

برند های کابل برق شامل ایرانی و خارجی میباشد که در ایران بیش از 15 برند معروف داریم . کابل های برق از سه قسمت مهم تشکیل شده است.  داخلی ترین جزء کابل فلزی است.  لایه میانی دی الکتریک (مواد عایق) و خارجی ترین لایه غلاف یا روپوش نامیده می شود.

از ویژگی های فنی کابل ها می توان به کابل های زره ​​دار و کابل های شناور اشاره کرد. کابل زره پوش دارای یک لایه زره اضافی است که از سیم در برابر آسیب فیزیکی محافظت می کند. این کابل ها برای اتصالات الکتریکی زیرزمینی استفاده می شوند.

منابع و مواخذ محتوای معرفی انواع سیم و کابل صنعتی و خانگی

Introduction of industrial and household wires and cables

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *